19.-20.05.2018

IAAF

Lattelecom Riga Marathon

19.-20.05.2018

IAAF

Starts pēc četrām nedēļām!

adidas skriešanas skolas programmas "Mans pirmais maratons" dalībnieki Lieldienu brīvdienas izmantoja, lai aizvadītu garos skrējienus, gatavojoties saviem startiem Lattelecom Rīgas maratonā. Kopš programmas sākuma janvārī dalībnieki kopā treneri Anitu Kažemāku paveikuši lielu darbu – krāta bāze, kārtota ēdienkarte, pieslīpēts miegs un veicināta izpratne par panākuma atslēgām skriešanā un sportā kopumā.

Līdz startiem atlikušas vien četras nedēļas! Kā veicas programmas dalībniekiem? Turpinājumā lasiet interviju gan ar treneri Anitu Kažemāku, gan ar viņas audzēkņiem par sajūtām un "saskrieto", tuvojoties savam lielajam mērķim.

Anita.jpg

 

"Mans pirmais maratons" programmai bija liels pieprasījums, pieteicās vairāk nekā 300 gribētāju. Ko Tu meklēji kandidātos?

Anita: Viens no svarīgākajiem faktoriem, ko ņēmu vērā anketā, ir kandidāta motivācija, kāpēc viņš/-a skrien, ko viņiem nozīmē treniņu process un pats skrējiens. Protams, apskatīju arī pieredzi skriešanā, jo tiem, kas pieteicās 42 km distancei, noteikti bija jābūt pievarētiem pusmaratoniem, un attiecīgi tiem, kas uz 21 km distanci, CV bija jābūt 10 km distancei.

Ņemot vērā, ka treniņiem ir atvēlētas 16 nedēļas, kā Tu sastādīji treniņu programmu?

Anita: Treniņu programmu pielāgoju katram savu, ņemot vērā darba grafiku, ģimenes pasākumus, fiziskās sagatavotības līmeni, arī laika apstākļus un pašsajūtu. Pēc veiktā slodzes testa "Capital Clinic Riga" bija redzams pie kādām niansēm ir jāpiestrādā, kāda ir aerobā zona. Pirmo mēnesi dominēja tikai aerobā slodze. Otrajā mēnesī jau iekļāvu treniņus ar jaukto zonu, bet tāpat dominēja aerobā. Arī šobrīd ir izteikta aerobā slodze, bet iekļaujam treniņos gan jaukto zonu, gan anaerobos treniņus + vispārattīstošos vingrinājumus ķermeņa un skriešanas muskuļu stiprināšanai. Bet neatkarīgi no tā, kāds ir treniņa uzdevums, katrs trenējas savos pulsa sliekšņos.

Lelde.png

 

Kā norit treniņu process?

Anita: Pirmdiena visiem ir brīvdiena un katru nedēļu mēs sazvanāmies, lai izrunātu aizvadītās nedēļas treniņus un izrunātu nākošās nedēļas plānoto treniņu grafiku. Sekoju viņiem Training Peaks programmā, kur pēc katra treniņa viņi lejuplādē treniņa datus no saviem pulksteņiem. Pirmos divus mēnešus es apzināti vēlējos, lai viņi katrs trenējas pats, jo katram ir savi slodzes sliekšņi jeb pulss un katram bija savi "robi", kas jāaizpilda treniņu procesā. To mēs sakārtojām un būtībā sagatavoju viņus kopteniņiem, lai varam strādāt jau pie specifiskākiem uzdevumiem. Pirmos divus mēnešus viņi trenējās paši ar manu uzraudzību, bet no marta vidus jau trenējamies kopā reizi nedēļā.

Vislielākais pārbaudījums bija aerobā pulsa trenēšana. Dažiem tas tā ir vēljoprojām. Tas ir pārbaudijums un rakstura rūdīšana ne tikai "Mans pirmais maratons" dalībniekiem, bet lielākai daļai tautas skrējēju. 


Kā veicas programma dalībniekiem? Vai ir bijis kāds pārsteigums, varbūt grūtības?

Anita: Vislielākais pārbaudījums bija aerobā pulsa trenēšana. Dažiem tas tā ir vēljoprojām. Tas ir pārbaudījums un rakstura rūdīšana ne tikai "Mans pirmais maratons" dalībniekiem, bet lielākai daļai tautas skrējēju. Aerobā pulsa trenēšana notiek ļoti lēni un dažiem tas var aizņemt vairākus mēnešus. Tad ir sajūta, ka nekas nesanāks, bet visiem "Mans pirmais maratons" dalībniekiem izdevās ar pacietīgu darbu un nepadošanos! Daudziem treniņu procesu patraucēja vīrusi. Dažiem kopējais nogurums, darbs + treniņi lika nedaudz iepauzēt, bet, kad atrisinājām miega un uztura jautājumus, tas arī uzlaboja treniņu un ikdienas kvalitāti. Mani pašu pārsteidza tas, ka vienai no dalībniecēm nācās treniņu procesu pielāgot nevis pēc pulsa, bet pēc ātruma un tikai tā izdevās aerobo pulsu nostiprināt, bet galvenais, ka izdevās.

stadions.jpg

 

Līdz startiem atlicis nedaudz mazāk par mēnesi, četras nedēļas. Kādi ir gaidāmie darbi un treniņi līdz startam?

Anita: Būtībā tagad ir grūtākais posms treniņu procesā, jo garie treniņi ir tuvu maksimumam, līdz ar to ir treniņu nogurums, bet tas pieder pie treniņu procesa. Tagad arī strādājam pie tempa jeb jauktās zonās un anaerobajiem treniņiem. Arī psiholoģiski pašreiz ir visgrūtāk, jo sevi ir jāsargā - maza saaukstēšanās var izsist no ritma, tāpēc atgādinu katru reizi, lai seko pašsajūtai un labāk vienu dienu atpūsties nekā pēc tam divas nedēļas bez treniņiem. Visu aprīli vel strādāsim, gan uz bāzi jeb aerobiem treniņiem, gan jauktās zonas, gan anaerobājiem treniņiem + vispārattīstošajiem vingrinājumiem. Maijā sākumā slodze tiks samazināta, bet treniņu process turpināsim, bet jau ar atpūtas garšu.

Kā sokas dalībniekiem viņu pašu vārdiem? Saruna ar Sandi, Viju un Uģi.

Uz nelielu sarunu par programmu, treniņiem un pašsajūtu aicinājām maratonistus Sandi Sauku un Viju Olti, kā arī uz pusmaratona distanci ejošo Uģi Jokstu. 

komanda.jpg

 

Kāda bija pēdējā treniņu nedēļa? Kurš treniņš gāja pie sirds visvairāk?

Uģis: Pēdējā nedēļa bija auksta, bet laba, jo ceturtdienas treniņā ieguvu emocionālo pārliecību, ka distanci veikšu ar baudījumu. 

Sandis: Apzinos katra treniņa nozīmi, tāpēc grūti izcelt tikai vienu. Tomēr nedēļas godā ieceļu garo skrējienu Lieldienās. Noskrēju savu līdz šim garāko distanci 29 km. Neraugoties uz to, ka tas bija nopietns treniņš, jutos pārliecinoši visa skrējiena laikā, kā arī nebiju pārāk noguris pēc tā. Jūtu ieguldīto darbu visā sagatavošanās procesā kopš decembra vidus, pilnvērtīgo uzturu un atpūtu pirms šī skrējiena.

Vija: Salīdzinoši mierīga un ar maz noskrietiem km, jo sestdienā piedalījos pirmajā taku skrējiena “Stirnu Buks” posmā Ogres zilajos kalnos. Guvu pozitīvas emocijas un tas bija vērtīgs spēka treniņš. Nedēļas vidū parasti ir tempa treniņš, kuros tiek izskrieti ātrie intervāli. Maratons ir izturības sporta veids, tāpēc ir jāskrien lēni un daudz, tāpēc ir patīkami pārmaiņus izskriet ātros km.

Kādas pārmaiņas esat novērojuši sevī un ikdienā kopš sākāt trenēties "Mans pirmais maratons"?

Uģis: Neslēpšu, nākas sevi vairāk disciplinēt. Iespējams, tas man dzīvē mazliet pietrūka. 

Sandis: Ar vienu no treniņiem brīvu dienu nākas daudz rūpīgāk plānot savu laiku. Šajā laikā esmu ieguvis jaunus draugus, zaudējis piecus kilogramus, atvadījies no diviem maisiem lieku drēbju, miegs ir kļuvis par prioritāti, parādījušās divas jaunas ēdienreizes. Jūtu pārtikas nozīmi, salīdzinu to ar degvielas kvalitāti automobilim. Tādas distances kā 10 km nu šķiet neliels skrējiens.

Vija: Esmu kļuvusi fiziski stiprāka un reizē trenēju arī savu garīgo pasauli. Daudz labāk varu menedžēt savu laiku un veicas vairāk arī ikdienas darbos. Sports disciplinē un rūda- spēju arī pēc garām darba stundām izskriet treniņu un neesmu slimojusi, par to saņemu labus vārdus no ģimenes un kolēģiem.

Sandis.png.jpg

 

Kas ir bijis galvenais, ko jums devusi dalība programmā?

Uģis: Nebūšu oriģināls – pārliecība. Tā vairojās ar katru dienu, jo rezultāti auga. Turklāt tas notika plūstoši, bez mocībām. Es lielā mērā salauzu arī savu treniņu rutīnu. Manā gadījumā gaidas attaisnojās – Anita Kažemāka man deva ļoti daudz jaunas emocijas un zināšanas. 

Sandis: Programma man ir devusi ieskatu profesionāla skrējēja dzīvē. Esmu ļoti daudz iemācījies par skrējējiem nepieciešamajiem treniņiem, uzturu un atjaunošanos. Mūsu trenere Anita Kažemāka uzņemas visu grūto darbu plānojot treniņus, man tikai atliek izpildīt. Treniņi ir personalizēti. Viņa spēj apskatīties uz treniņprocesu no malas, saprotot, kad nepieciešama lielāka slodze, kad atkal tā jāsamazina. Viņa iekļauj sagatavošanā tos treniņus, kas visticamāk tiktu atstāti novārtā: vispārējās fiziskās sagatavotības vingrinājumi, kāju treniņi, stiepšanās, fizioterapija utt. Anita un programmas koordinators Mārtiņš Priede nesavtīgi sniedz padomus, lieliski motivē un uztur lielisku atmosfēru. Ar maratonu 14. maijā nekas nebeigsies. Skriešana nu ir neatņemama mana dzīves sastāvdaļa. Meklēšu arī iespējas, kā vēl vairāk saistīt savu dzīvi ar šo jomu. 

Vija: Esmu ieguvusi vēl lielāku pārliecību par sevi un izvirzījusi sev nākamos mērķus, jo trenēšanās ir attīstība uz augšu gan fiziski, gan garīgi.

Kas līdz šim ir bijis grūtākais? Vai piedzīvojāt kādu lūzuma punktu?

Uģis: Ja godīgi, tādus īsti grūtu brīžus neatceros, tātad laikam nemaz nebija, jo viss notika pakāpeniski. Atskaites punkti drīzāk bija emocionāli. Interesanti, brīžos kad bija īpašs gandarījums par paveikto, arī Anita, veroties rezultātos, paslavēja, bet tad turpināja – ejam nākamo soli. 

Sandis: Vienīgās šaubas iezagās, tad, kad mani apstiprināja programmai. Nodomāju pie sevis, ko gan esmu “ievārījis”, man taču būs jāskrien… jāskrien 42 kilometri.

Vija: Sākumā ir jāskrien ļoti lēni un jākrāj bāzes km, tas man bija kaut kas jauns. Arī, protams, laikapstākļi šī gada pirmajā pusē īpaši nelutināja, bet nu jau kļūst arvien siltāks un ir patīkamāk skriet! Jāuzsaka treneres Anitas sastādītā programma, jo tā bija pakāpeniska un pielāgota man, līdz ar to nesajutu vājuma punktus. Redzu savu progresu un izturība aug, tas vēl jo vairāk motivē trenēties.

Vija.jpg

 

Ko jūs ieteiktu draugam, ja viņš apņemtos savam pirmajam maratonam?

Uģis: Sākt ar slodzes testu, noteikti sameklēt labu treneri un paļauties uz viņu, ieklausoties arī sevī. Es tā izdarīju, un esmu vairāk nekā pārliecināts, ka tas pareizais ceļš. Jo sevišķi, ja tas ir pirmais maratons.  

Sandis: Noteikti jāapazinas, ka tā ir nopietna apņemšanās. Skriešanai nāksies pakārtot savu sadzīvi. Taču tas ir tā vērts.

Vija: Tā ir neatkārtojama pieredze un liela strādāšana ar sevi, bet mērķis attaisno līdzekļus. Un tas ir progress gan fiziski, gan garīgi, jo skrien, manuprāt, veiksmīgi cilvēki ar lielām ambīcijām un viņiem arī izdodas, un tas viss profesionāļu uzraudzībā, lai nekaitētu savai veselībai. Skriet var jebkurš, ir tikai jāsāk!

Tavs novēlējums visiem, kas stāsies uz starta līnijas jau pēc pāris nedēļām.

Uģis: Vienkārši rast prieku un gandarījumu. Tas noteikti spēlēs skaistu lomu jūsu dzīves ikdienā.

Sandis: Novēlēšu iepriekšējā izlaiduma dalībnieka Matīsa Haritonova teikto: “Ja treniņi ir mācību process, eksāmeni, tad maratons ir izlaidums. Izbaudiet šo pasākumu!”

Vija: Lai izdodas sasniegt sev izvirzīto mērķi- kādam uzstādīt personisko rekordu, kādam varbūt vienkārši finišēt, bet visiem kopā izbaudīt maratona dienu, uzkrāt pozitīvo enerģiju un turpināt skriet! 

Galvenais partneris

  • Lattelecom

Partneris

  • Rimi

Sponsori

  • adidas
  • WESS
  • Sportland

Organizē

  • NECom
  • Rīgas Dome